Tuesday, 7 April 2009

7. april 2009, påskeferie: Grunning

Endelig kunne vi begynne arbeidet med interiøret. Planen er å male plastrammene sorte og bytte ut en del av veggplatene med nye i finer. Disse skal trekkes med gullstoff, slik at i hvert fall noe av interiøret passer til navnet. Videre skal setene og taket få et nytt lag med sort stoff, og gulvet legges helt fram til forsetene.

For at vi skal kunne male plastrammene, var vi nødt til å legge et lag med heftgrunner, slik at malingen får tak. Det var dette som ble dagens prosjekt, ettersom vi er nødt til å vente til i morgen med å male. Vi fant raskt ut at dette var langt mer tidskrevende en først antatt. Ikke bare var det vanskelig å komme til over alt, som nedre delen dashbordet, men vi måtte også maskere veldig mange småting.

6. april 2009, påskeferie: Lakk og innkjøp

Det var på tide å legge andre lag med lakk og få gjort noen innkjøp. Derfor dro to av oss på handlerunde mens de andre ble igjen for å lakke. Da dagen var omme, var vanen ferdig lakket, og vi hadde fått tak i det vi trenger, i hvert fall i første omgang. Maling, grunner og pensler kjøpte vi på Maxbo, hvor vi fikk god hjelp med å finne noe som sitter på plast. Videre dro vi til Teppeabo for å kjøpe en sort gulvmatte vi hadde sett på tidligere. Men etter å ha tittet litt på alternativene, endte vi opp med en annen type, i rødt.

Monday, 6 April 2009

5. april 2009, påskeferie: Lakk

Etter mye vasking kunne vi endelig sette i gang med lakkingen. To maskerte, to lakket med rull og én gikk over detaljene med en liten pensel. Vi har på følelsen at vanen vil bære preg av å være en ren jentebil, for her var det ikke snakk om å velge de kjappeste løsningene. Rødt lakksøl på støtfangeren og limrester på vinduene er skikkelig fy-fy. Men vi fant dessverre fort ut at de tidligere eierne ikke hadde vært like nøye på det, så det blir nok en liten jobb med tynner før vi sier oss ferdige.

Sunday, 5 April 2009

4. april 2009, påskeferie: Vasking

Dagen gikk hovedsakelig med til rengjøring av vanens innside og utside. Dette innebar blant annet fjerning av gamle sponsorklistremerker med varmepistol og rå (negle)makt. Noe Ragnhild og Camilla antageligvis kommer til å ha mareritt om i flere uker.

Ellers måtte vi jevne ut påmalte bokstaver, slik at vi kunne legge et nytt lag med lakk over. Dermed ble vi nødt til å stå og pusse med sandpapir i et par timer. Vi hadde et lite håp om at mye av hvitmalingen ville forsvinne, men endte bare opp med å pusse igjennom øverste laget med lakk og ned til nye hvite bokstaver på laget under. Forhåpentligvis blir det endelig resultatet bra.

Videre måtte innsiden skrubbes og støvsuges, og den fremste sofaen monteres, slik at en rimelig sliten gjeng med jenter kunne kjøres til togstasjonen i nyvasket van.

Ragnhilds oppdagelser 1:
- Vanen har gir på rattet og mangler en pedal.
- Vi har van med automatgir!
- Hvis man dytter på midten av rattet, lager vanen en merkelig lyd.

Noen bilder

Her er noen bilder fra en tidligere gang i år:

IMG_3566 IMG_3552 IMG_3554 IMG_3559 IMG_3560 IMG_3561

Påskeferie

Nå er det påskeferie, og den går selvfølgelig til vanen! Fra lørdag til neste søndag drar alle som kan og har tid opp til melissa, der vanen vår står for øyeblikket. Her pusses, males, vaskes og tedrikkes det fra halv ett til rundt seks, og bare etter to dager ser man mye forbedring!

Til nå har følgende skjedd:
Vi har fått av alle de stygge klistremerkene rundt hele vanen
Vasket utvendig 
Og innvendig
Fått ut begge setene
Støvsugd
Satt inn et sete igjen
Kjørt litt
Fått av limet som satt igjen etter de stygge klistremerkene
Vasket utvendig igjen
Maskert
Lakket
Endra mening om interiør
Og kost oss masse!

Men enda er det mye å gjøre!
(Bilder kommer når Melissa får ut fingern!)

Thursday, 19 March 2009

gladnyhet

Vanen er nå friskmeldt, vi har fått den til å gå, og snakker om seter o.l.